photowalkdeventer353

Belang van Vragen Stellen

Als kind werd je misschien wel regelmatig klein gehouden: “Kinderen die vragen worden overgeslagen.” Hoe vaak heb jij dat vroeger gehoord? Jij maar netjes je mond dichthouden in de hoop dat jij het snoepje kreeg. Dit zal vast niet bijdragen aan je mindset om vragen te gaan stellen. Maar vragen stellen kun je leren, want goede vragen stellen is belangrijk en wordt door velen onderschat.

Je besteedt wellicht veel geld aan allerlei cursussen, opleidingen en trainingen, maar vaak liggen de antwoorden op je vragen veel dichterbij. Het stellen van een goede vraag op het juiste moment, draagt bij aan je eigen ontwikkeling en dus ook aan de ontwikkeling van je business.

Waarom is het stellen van vragen zo belangrijk?

Vragen zijn zelfs belangrijker dan het antwoord. Door vragen te stellen, leer je. Het is dé manier om nieuwe kennis en inzichten te krijgen. Vragen stellen zorgt voor vernieuwing, voor verandering en dus voor ontwikkeling. Daarnaast bouw je door vragen te stellen een band op met de ander, het vertrouwen in elkaar groeit. Je leert achterliggende gedachtes kennen of een probleem te begrijpen, zodat jij met de oplossing kan komen.

Vragen stellen

Je stelt vragen omdat je iets wilt weten. Voordat je de vraag gaat stellen, moet je weten wat je met je vraag wilt bereiken. Afhankelijk van je doel kun je dan je vraag formuleren. Wil je een mening horen (Wat vind jij van …) of wil je concrete informatie hebben (wanneer, hoeveel, waar)?

Vragen stellen en luisteren horen bij elkaar. Je stelt namelijk een vraag omdat je wilt luisteren naar de ander. En als je goed luistert, weet je wat je kunt doorvragen.

Door open vragen te stellen is je gesprekspartner geneigd om veel informatie te geven. Bij gesloten vragen zal het gauw alleen een “Ja” of “Nee” zijn. Open vragen stellen is een vereiste om meer informatie te krijgen. Maar hoe stel je dan open vragen?

Open vragen beginnen met een vraagwoord. Het kan een vragend voornaamwoord zijn (wie, wat, welke), een vragend bijwoord (waar, wanneer, hoe) een vragend voornaamwoordelijk bijwoord (waarmee, waarvan) of het vragende telwoord (hoeveel).

  1. Wat is jouw grootste uitdaging in je business?
  2. Waar ben jij nu voornamelijk mee bezig?
  3. Waarmee kan ik je helpen?
  4. Hoeveel kost zoiets?

Domme vragen bestaan niet

Domme vragen zijn er niet, slechte vragen overkomen je soms. Meestal is je vraag dan gesloten of suggestief. Redenen kunnen zijn:

  • Je legt dan je eigen idee in de vraag of je suggereert een antwoord.
  • Je denkt dat je het antwoord al weet of je hebt geen geduld om de ander in zijn eigen tempo je zijn antwoord te laten geven.
  • Je vindt het eng om heel direct te zijn, daarom stel je een vage vraag.
  • Je wilt opschieten en daarom stel je drie vragen tegelijk.
  • Je weet zelf nog niet goed wat je eigenlijk wil weten en daarom stel je een vage vraag.

Maar hoe stel je wel goede vragen?

Het begint er vaak mee dat je onvoldoende het belang van vragen stellen kent. Als je het belang goed laat doordringen en beseft dat je niet alleen jezelf, maar ook de ander helpt door vragen te stellen, ga je vragen stellen anders zien. Je gaat het daarmee durven en jezelf niet meer als ‘dom’ en ondergeschikt te labelen. Juist als vragensteller heb jij de leiding over het gesprek.

Een goede open vraag bevat het volgende: hij is neutraal, zo kort mogelijk, uitnodigend uitgesproken, met het juiste vraagwoord en eventueel ondersteund met lichaamstaal.

Voorbeelden

Neutraal: Begin met “Wat vind jij…” Je krijgt hier veel informatie uit, namelijk iemands mening, maar ook kennis, waarden en de gevoelens die de persoon erbij heeft. Als je bijvoorbeeld vraagt “Wat denk jij…” dan is de kans groot dat je alleen maar verstandelijke informatie krijgt. Je leert daarmee de ander niet echt kennen, je maakt geen verbinding. Bij “Wat vind jij…” geeft je ook geen enkele suggestie of je eigen mening weer.

Hoe korter, hoe beter: je vraag is één zin. En je vraag bevat ook maar één vraag. Dus niet: “Waarom ben je dit begonnen, wat inspireerde je en wat hoop je te bereiken?” Dit zijn gewoon drie vragen.

Uitnodigend uitgesproken: op het moment dat je leert lezen, leer je dat je aan het eind van de zin je vraag iets omhoog uitspreekt. Dit zijn wij vaak in de loop van de tijd verleerd, maar blijf dit doen. Ik heb regelmatig mensen vragen horen stellen waarna de interviewer antwoordde: “Dit is een vraag?” En de geïnterviewde wist op dat moment de vraag al niet meer.

Juiste vraagwoord: Echt niet al je vragen hoef je te beginnen met “Wat vind jij…”. Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wilt weten en wat je doel is.

  • Gaat het om tijd? à Wanneer?
  • Plaats? à Waar?
  • Werkwijze? à Hoe?
  • Aantallen? à Hoeveel?

Ondersteund met lichaamstaal, ik bedoel hiermee: kijk de ander aan en wees echt geïnteresseerd. Dit geld ook als je digitaal je vraag stelt. Men voelt aan de andere kant met welke insteek jij je vraag stelt. Zo zeg ik ook altijd tegen een telefonische verkoper: smile. Je energie bepaalt wat jij terugkrijgt.

Samengevat

  1. Bedenk wat je wilt weten en wat het doel is van je vraag.
  2. Begin altijd met een korte, neutraal geformuleerde, open vraag.
  3. Luister als de ander aan het praten is.
  4. Vraag door op onduidelijkheden.

Groei door vragen te stellen

Heb het lef om vragen te stellen. Want juist door regelmatig vragen te stellen, leer je jezelf steeds betere vragen te stellen. En kunnen jij èn je business groeien.

Wees niet bang om ‘dom’ over te komen. Stel gewoon die naïeve vraag! Het antwoord dat je krijgt, is vaak toch anders dan het antwoord dat je verwacht had. Daarbij ben jij nu een stuk slimmer dan alle mensen die de vraag niet durfden te stellen. Stel ook gerust voor de hand liggende vragen, want deze kunnen juist de belangrijkste voor je zijn.

Deel onze blog heel gemakkelijk ►

Judith Hendriks_vaplaats
Judith Hendriks

Judith is oprichter en eigenaar van VAplaats.nl. Dit is de plek voor Virtual Assistants (VA) en opdrachtgevers om elkaar snel én gemakkelijk te vinden. Zij gelooft in de passie van elke VA. Maar door bescheidenheid komt dit lang niet altijd naar buiten. Judith heeft nu een uniek en vernieuwend concept bedacht waar alle VA's van gaan stralen en opdrachtgevers helpende handen hebben hun doelen te bereiken. 

Ben jij een VA of zoek jij een VA? Registreer je dan nu gratis. 

Wij vinden het leuk als je een reactie achter laat. Heb je een vraag? Stel het gerust.

Laat een reactie achter