7 Tips voor Vaststelling van je Tarief - 1

7 Tips voor Vaststelling van je Tarief inclusief Indexatie

Regelmatig spreek ik VA’s die het lastig vinden om een goed tarief vast te stellen. Zij dubben tussen niet te duur en niet te goedkoop, laten de klant of zelfs een externe partij hun tarief bepalen. Dit zorgt ervoor dat zij een ontevreden gevoel overhouden aan het tarief dat zij in rekening brengen. Op een bepaald moment willen ze bovendien gaan indexeren. Hoe pak je dit allemaal aan? Vandaag 7 tips voor het vaststellen van jouw tarief.

# Tip 1

Toen ik net begon als VA en voor mijn eerste opdrachtgever mijn tarief moest vaststellen, wist ik ook niet hoe ik dat moest aanpakken. Natuurlijk had ik een kostencalculatie gemaakt en op internet rondgesnuffeld wat de gemiddelde prijzen zouden zijn. Maar ja, waarop is dat gebaseerd? Uiteindelijk koos ik ervoor om 3x mijn laatst verdiende bruto uurloon als tarief te nemen. Dit kon ik goed beargumenteren.

# Tip 2

Deze tip is niet van mijzelf, maar kreeg ik van een business coach. Verhoog je tarief bij elke nieuwe klant. Al is het maar een percentage van 1 of 2%. Bij elke nieuwe klant heb jij je alweer verder ontwikkeld, meer geleerd en ben je gegroeid. Dit mag de nieuwe klant gaan betalen.

# Tip 3

Heb het over investeringen i.p.v. kosten. Door met jou samen te werken heeft je opdrachtgever meer tijd om aan zijn/haar business te werken, zij hebben meer focus en minder gedoe (als het goed is). Zij zullen gaan groeien. Dit alles moet je opdrachtgever waard zijn.

# Tip 4

Ga niet onderhandelen over je prijs. Je hebt een tarief en dat is het. Gechargeerd gezegd: zij hebben te slikken anders te stikken. Ik ga ervan uit dat je een redelijk gangbaar tarief vraagt en als de opdrachtgever niet bereid is dit te betalen dan ben je hem liever kwijt dan rijk. Nu kan hij moeilijk doen over het tarief dat jij vraagt, de volgende keer over het aantal uren dat op de factuur staat. Sommige mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vraag je af of dat een klant is waar je gelukkig van wordt.

# Tip 5

Geef weer wat de resultaten zijn van een samenwerking met jou, zodat heel duidelijk is wat de ROI (Return on Investment) voor je klant is. Met andere woorden wat bereikt je klant met een samenwerking met jou en probeer zo concreet mogelijk te zijn. Door bijvoorbeeld 10 uur met jou samen te werken, bespaart je klant 15 uur aan tijd. Of door een continuïteit in zijn zichtbaarheid minimaal 15% meer bereik. Door het zo concreet mogelijk te maken heeft de klant een idee van wat hij gaat ontvangen. Men heeft dan direct een prijs/kwaliteit idee en een beleving of zij iets te duur of te goedkoop vinden. Daarmee kunnen zij ook sneller een afweging en dus een beslissing maken om met jou in zee te gaan.

# Tip 6

Een mogelijkheid om voor jezelf een goede prijs vast te stellen is d.m.v. een grondoefening. Schrijf op 3 blaadjes 3 tarieven die jij overweegt. Leg ze vervolgens op de kop op de grond zonder dat jij weet welk tarief op het betreffende blaadje staat. Vervolgens ga je om de beurt op de blaadjes staan en voel wat er met je gebeurt. Wat voel je? Wat zie je? Wat zie je met je ogen dicht? Hoe is je ademhaling? Waar denk je aan? Schrijf dit eventueel kort met steekwoorden op het blaadje. Doe dit bij alle drie de blaadjes. Je voelt zelf wel hoe lang je op elk blaadje moet staan. Als je ze alle drie hebt gehad, draai je het blaadje waar je je het meest prettig en goed bij voelde om. Het tarief dat daarop staat is je tarief.

# Tip 7

Omarm je tarief volledig. Geloof in jezelf. Je bent het waard. Voel dat jij dit mag ontvangen. Mediteer en/of visualiseer dat jij dit ontvangt. Volg je intuïtie. Het zijn vaak je eigen overtuigende belemmeringen die je tegenhouden. Jij kunt je klant verder helpen. En wanneer jij je tarief volledig hebt omarmd is het geen discussiepunt meer. Bovendien hoeven er geen onderhandelingen meer over het tarief plaats te vinden.

En dan, indexeren!

Leef je in, in wat de klant gewend is. Klanten die zelf twee keer per jaar indexeren, dan wel een tariefsverhoging doorvoeren, kan je ook rustig 2x per jaar indexeren. Die staan daar voor open, kennen de redenen ervan. Klanten die zelf niet tot nauwelijks indexeren zijn vaak moeilijker. Zij hebben er zelf ook een reden voor dat ze niet indexeren en staan er dan ook vaak niet voor open om indexeringen te ontvangen.

Hoe ga je nu precies een verhoging doorvoeren? Ga het gesprek aan. Toen je begon stond je op een bepaald niveau. Ondertussen ben je gegroeid, je kent de organisatie en de klanten van je klant beter, weet beter hoe de lijnen lopen. Allemaal zaken die aan het begin ook voor jou zoeken zijn geweest. Maar naarmate de tijd vordert, kom je er steeds meer in en mag je inderdaad je tarieven verhogen.

Hoge en lage tarieven

Wat ik de laatste tijd merk is dat er in de markt hele hoge tarieven worden genoemd. Ik hoor of zie mijn collega’s tarieven van 75 euro per uur noemen. Als je dat kan vragen is dat heel mooi en moet je het zeker doen. Vraag je alleen wel even af: wat is echt reëel? Deze week kwam ik een onderzoek tegen over prijzen, hoe die nu staan en wat die voor de corona waren. Daarin werd genoemd dat het gemiddelde tarief dat een freelancer nu vraagt 42 euro per uur is. Dat vind ik laag. Het gemiddelde dat ik afgeef aan opdrachtgevers, is dat de tarieven van VA’s tussen de 45 en 55 euro liggen.

Maar wat vooral belangrijk is, is waar jij je goed bij voelt en wat jij jezelf waard vindt. Zorg dat je stevig in je schoenen staat voordat je het gesprek aangaat. Prent jezelf het volgende in: deze prijs is het nu, dit ben ik waard en voor deze prijs kunnen ze mij inzetten.

Wanneer je een prijsindexatie doorvoert van 2 of 3% kom je vaak niet op een heel mooi afgerond getal. Het is vaak wel handiger om een afgerond tarief te hanteren.

Deel onze blog heel gemakkelijk ►

Judith Hendriks_vaplaats
Judith Hendriks

Judith is oprichter en eigenaar van VAplaats.nl. Dit is de plek voor Virtual Assistants (VA) en opdrachtgevers om elkaar snel én gemakkelijk te vinden. Zij gelooft in de passie van elke VA. Maar door bescheidenheid komt dit lang niet altijd naar buiten. Judith heeft nu een uniek en vernieuwend concept bedacht waar alle VA's van gaan stralen en opdrachtgevers helpende handen hebben hun doelen te bereiken. 

Ben jij een VA of zoek jij een VA? Registreer je dan nu gratis. 

Wij vinden het leuk als je een reactie achter laat. Heb je een vraag? Stel het gerust.

Laat een reactie achter