Judith Hendriks VAplaats 010-1

5 Tips Voor Krachtig Pitchen als VA

Terwijl ik dit schrijf is het zaterdagavond. Het is de dag dat er veel versoepelingen t.o.v. de coronamaatregelen zijn. Zaterdag was in de pre-coronatijd de dag dat ik langs het voetbalveld stond. Tijdens de lockdown mochten wij als ouders niet langs de lijn staan en was het alleen brengen en ophalen. Maar vandaag was het weer als vanouds, ouders, opa’s & oma’s, ooms & tantes, er zijn weer veel mensen langs de velden.

Het sociale netwerk wordt meteen weer opgepakt “Wat deed jij ook alweer?” Het netwerken is weer van start. Ook georganiseerde events komen eraan. Maar hoe vertel je nu helder en duidelijk wat je precies doet? Vooral voor VA’s, waar zelfs de term VA soms nog niet bekend is en uitgelegd moet worden, is het moeilijk om helder en kort te zijn.

Een VA die ik help gaf aan: “Ik verzand in een heel verhaal, soms zo enorm, dat mijn gesprekspartner allang is afgehaakt”. Hoe kun je dit nu voorkomen?

# Tip 1 : Wees vriendelijk

Mensen kennen alleen hun eigen referentiekader. Soms moet je geen moeite willen doen dit te verruimen. Wanneer je veel moeite moet doen om uit te leggen wat je doet, vraag jezelf dan af of het überhaupt nodig is. Vaak zijn zij toch niet je ideale klant. Een voorbeeld maakte ik mee in de tijd dat ik voor Media Markt werkte. Media Markt was destijds marktleider in Nederland en Europa. Na Kruidvat een van de grootste organisaties met de grootste reclamebudgetten. TV-commercials met “Ik ben toch niet gek”, vlogen de Nederlanders om de oren. Ik sportte en na de wedstrijd dronken we wat na met de tegenstanders. En toen de vraag “Wat doe jij?”, “Ik werk bij Media Markt.” Waarop de ander vroeg: “Wat is Media Markt?” Die vraag had ik niet zien aankomen!! Ik was Marketing- en communicatie Manager en mijn referentiekader was dat iedere Nederlander Media Markt kende. Na ons gesprek had ik nog steeds niet het idee dat er bij hem een lampje was gaan branden…

# Tip 2: Verdiep je in de aanwezigen

Wanneer jij naar een georganiseerde netwerkbijeenkomst gaat, zowel online als offline, ontvang je vaak vooraf een deelnemerslijst. Bedenk dan van te voren met wie jij een gesprek zou willen voeren. Wie zou interessant zijn voor jouw netwerk? Wie zou een potentiële klant kunnen zijn? En wie ken je wellicht al een beetje van naam of van horen zeggen en zou je beter willen leren kennen? Zoek tijdens een event diegene op en ga een gesprek aan.

Ook wanneer je plenaire sessies hebt met bijvoorbeeld vooraf een pitch-mogelijkheid, is het wenselijk je verdiept te hebben in de aanwezigen. Zijn het gelijkgestemden, potentiële klanten of potentiële leveranciers? Pas zo nodig je pitch hierop aan.

# Tip 3: Ga aarden

Om rustig en duidelijk te spreken is een goede aarding nodig. Dus met beide benen goed op de vloer en een diepe ademhaling. Neem eventueel iets in je handen. Mijn valkuil is dat ik te snel praat, nog niet eens zozeer door eventuele zenuwen, maar omdat ik vaak veel in mijn hoofd heb wat ik allemaal wil zeggen. Ik wil het ook zeker niet saai maken en zit vaak in mijn hoofd ook alweer bij de volgende alinea. Wanneer ik er van te voren voor heb gezorgd dat ik goed geaard ben, dan heb ik gesprekken en pitch ik op een heel andere level. Ik heb contact en ben niet haastig in mijn hoofd op zoek naar woorden. Alles gaat dan veel natuurlijker.

Who cares?

# Tip 4: Who cares?

Pitchen, je staat ineens in de schijnwerpers en je moet vertellen wie je bent en wat je doet. De zenuwen gieren door je lichaam heen. “Ik… eh… ik ….” Je hakkelt óf je vertelt iets wat helemaal nergens op slaat. Ook ik heb zenuwen en gehakkel gehad. Spanningen, al voordat ik naar een seminar of iets degelijks ging, overmatig transpireren. Dat je het gevoel hebt dat mensen van heinde en verre je kunnen ruiken.

Het is namelijk niet heel gewoon voor een VA om op het podium te staan. Wij laten liever een ander shinen. Wij helpen graag zodat de ander uitermate goed zijn pitch kan doen. En toch is het belangrijk om ook zo nu en dan te pitchen… ☺ Maar, Who cares? Weten je toehoorders wat jij vertellen wilt? Jouw toehoorders denken alleen “What’s in it for me?” Dus wat belangrijk is: Wat willen je toehoorders horen?

# Tip 5: Straal vertrouwen uit

Er zijn meerdere manieren om je zelfvertrouwen een boost te geven.

  • Oefen van tevoren je pitch
  • Werk je pitch van tevoren uit. Wanneer je voor een zaal mag pitchen, is het enige probleem dat jij een blaadje bij de hand hebt waar je wat aantekeningen op hebt staan.
  • Kijk mensen niet in de ogen, maar net erboven. Doordat mensen ook met hun ogen spreken, kan het je een heel ongemakkelijk gevoel geven. Door er net boven te kijken, registreer jij niet wat de toehoorder met zijn ogen doet.
  • Vermijd mensen waar je haren recht van overeind gaan staan. Wellicht herken je dit. Er komt iemand binnen en je voelt je direct onprettig, omdat die persoon heel dominant, luidruchtig of te amicaal doet. Ga dan tijdens je pitch deze persoon uit de weg, kijk hem of haar niet aan.

Webinar

Dit zijn de eerste 5 tips. Welke tip viel jou het meeste op?

Morgen, vrijdag 2 juli, geef ik het webinar ‘Aantrekkelijk als VA’. Een deel daarvan zal ook over pitchen gaan. Want hoe kun jij je pitch zo maken dat jij heel aantrekkelijk wordt?

Wil je bij dit webinar zijn? Laat het ons in de reacties weten, je ontvangt dan z.s.m. de link van ons.

Deel onze blog heel gemakkelijk ►

Judith Hendriks_vaplaats
Judith Hendriks

Judith is oprichter en eigenaar van VAplaats.nl. Dit is de plek voor Virtual Assistants (VA) en opdrachtgevers om elkaar snel én gemakkelijk te vinden. Zij gelooft in de passie van elke VA. Maar door bescheidenheid komt dit lang niet altijd naar buiten. Judith heeft nu een uniek en vernieuwend concept bedacht waar alle VA's van gaan stralen en opdrachtgevers helpende handen hebben hun doelen te bereiken. 

Ben jij een VA of zoek jij een VA? Registreer je dan nu gratis. 

Wij vinden het leuk als je een reactie achter laat. Heb je een vraag? Stel het gerust.

Laat een reactie achter