Blog 5 Redenen waarom een VA te duur is - Judith 1

5 Grootste Redenen waarom een VA te Duur is

Ondernemers werken hard. Buiten effectieve uren zijn zij 24/7 met hun business bezig. Over het algemeen vinden ze dat helemaal niet erg, ze hebben een missie en gaan daar vol voor. En toch knaagt er soms iets. De partner die meer aandacht wil, verlangen naar meer omzet, of tijd om aan de business te kunnen werken. Een Virtual Assistant kan de oplossing zijn. Mits jij goed weet wat jij wilt en je overtuigende belemmeringen opzij kunt zetten. Vorige maand sprak ik met een ondernemer, zij wilde graag geholpen worden. Nu deed ze alles zelf en kwam om in het werk…

Een van haar eerste vragen: “Wat kost een VA?” Ik gaf antwoord op haar vraag, maar stelde ook een wedervraag. “Wat kost het je nu, nu jij zelf alles doet?” En toen ze daarover ging nadenken, over directe en indirecte kosten, schrok ze. Ze bedacht zelfs dat er een heleboel niet uit te drukken was in geld maar haar wel veel energie kostte. Te weinig tijd voor haar gezin, familie en vrienden. En dat deed nog veel meer pijn.

Maar ook als je hier allemaal geen last van hebt, welke redenen zijn er dan?

#1: Het levert het niet op

Wat levert het je niet op? Het begint vaak met verwachtingsmanagement. Heb je bij aanvang goed vastgesteld wat een samenwerking je moet opleveren? Was dit ook bij de VA bekend? Is de VA bekend wat de samenwerking jou moet opleveren? Zo ja, ik ben even benieuwd wat dan? 😉 Tijd, focus, vrije tijd, flow, rust, geen gedoe meer. En daarbij, hoeveel van dit alles? Wees zo concreet mogelijk. Alleen dan kun je bepalen of de samenwerking het wel of niet oplevert.

#2: Wat kost dat wel niet??!!

Deze reactie hoor ik regelmatig of ik hoor andere ondernemers er onderling met elkaar over spreken. Men weet eigenlijk niet eens goed wat het kost.

Nu mijn vraag aan jou: Wat kost het je als jij je niet focust op het maken van klanten? Wat kost het je als jij je niet kunt focussen op inkomen bevorderende activiteiten?

Een voorbeeld: afgelopen maand heb ik iemand gevonden die mijn strijk gaat doen. Ze haalt de strijk op en brengt het met twee dagen terug en neemt dan een nieuwe wasmand weer mee. Nu de eerste maand voorbij is heeft zij er 10 uur over gedaan. Mijn eerste reactie was: ‘dat had ik zelf sneller gedaan’. Maar nu, wij vergoeden haar €15,- per uur, in totaal dus €150,-.

Wanneer ik één uur heel gefocust aan het werk ben en inkomen bevorderende activiteiten aan het doen ben, levert mij dat een veelvoud van die  €15,- op.  Dit maakt het heel overzichtelijk. Als je iemand in kan huren die minder kost dan jij wanneer jij dat zelf doet, moet je dat onmiddellijk doen. Een VA kost gemiddeld tussen de 45 en 55 euro. Wat hanteer jij als jouw uurtarief?

#3: Je blijft liever klein

“Het is goed zo.” “Als ik een vergelijkbare omzet als vorig jaar behaal ben ik tevreden.” Oeps, is stilstand geen achteruitgang??!! In een gezonde economie en wanneer jij grote ambities hebt om impact te maken, dien je je door te ontwikkelen, te groeien, dingen los te laten, moed en lef te hebben voor de volgende stap en werkzaamheden te delegeren. Elke next step gaat gepaard met investeringen in tools, in mensen en in jezelf.

#4: Ik kan het beter zelf doen

Natuurlijk kun jij alles zelf doen, maar ligt daar ook jouw expertise? Wil jij je een slag in de rondte werken? Voor elke taak is een specialist te vinden die alle kennis in huis heeft en het veel professioneler aanpakt dan als  jij dat zou doen met de beperkte kennis en middelen die jij hebt. “Ik wil eerst zelf weten hoe iets werkt”, is een uitspraak die ik niet snap. Dus jij gaat al je tijd en energie steken om je een skill eigen te maken om die vervolgens over te dragen…

Die specialist heeft die stappen al lang gemaakt en helpt jou direct naar het juiste.

#5 Alles gaat helemaal goed

Jij hebt geen frustraties. Je techniek is in één keer goed gekoppeld, je mailbox loopt niet over, je bent altijd klaar voor de belastingaangifte, de vakantie komt nooit te vroeg, jij hebt alle tijd voor je gezin en je geliefden, jij wordt nooit afgeleid, klanten worden op tijd geholpen. Alles wat een VA zou kunnen doen is gewoonweg onzin en dus te duur. 😉

Een VA kost gemiddeld tussen de 45 en 55 euro per uur. Maar je hoeft geen groot aantal uren af te nemen. Een VA kan al vanaf enkele uren per week voor je aan de slag. En als je dan bedenkt dat zij over iets waar jij al 4 uur over loopt te ploeteren, zij dat in één uurtje gedaan hebben, is geen enkele VA te duur!

Vragen

Mocht je vragen hebben over wat een VA voor jou kan betekenen, deel dit dan in de comments en wij nemen contact met je op.

Iedere reactie ontvangt sowieso de gratis Delegeer Checklist. Zodat jij kunt bepalen welke werkzaamheden jij als eerste gaat delegeren.

Deel onze blog heel gemakkelijk ►

Judith Hendriks_vaplaats
Judith Hendriks

Judith is oprichter en eigenaar van VAplaats.nl. Dit is de plek voor Virtual Assistants (VA) en opdrachtgevers om elkaar snel én gemakkelijk te vinden. Zij gelooft in de passie van elke VA. Maar door bescheidenheid komt dit lang niet altijd naar buiten. Judith heeft nu een uniek en vernieuwend concept bedacht waar alle VA's van gaan stralen en opdrachtgevers helpende handen hebben hun doelen te bereiken. 

Ben jij een VA of zoek jij een VA? Registreer je dan nu gratis. 

Wij vinden het leuk als je een reactie achter laat. Heb je een vraag? Stel het gerust.

2 reacties

  1. Mariette Steenhuis op 9 juli 2021 om 09:50

    Een leuke blog Judith. Ik ben zo vrij geweest om deze te delen op mijn LinkedIn.

    • Judith Hendriks op 9 juli 2021 om 14:43

      Graag gedaan en ja natuurlijk, zeker doen!

Laat een reactie achter