3 Tips voor je introductiemail - 1

3 Tips voor je Introductiemail

Regelmatig krijg ik de vraag “Hoe val ik op tussen alle andere VA’s?” Afgelopen weken kwam deze vraag bijna dagelijks bij mij binnen. De verschillende VA’s hebben al van alles geprobeerd, ik-vorm, wij-vorm, formeel, informeel, maar krijgen nog niet de resultaten die zij graag willen. En laat ik direct met de belangrijkste tip beginnen:

Tip #1: Weet wat jij kunt bereiken voor de klant

Allereerst is het belangrijk dat jij aangeeft wat jij bereikt. Wat bereik jij voor de klant? Ik zie heel veel e-mails en profielen waarin VA’s heel veel over zichzelf vertellen. Wat ze gedaan hebben, wat ze kunnen, waarom zij VA zijn geworden etc. Al met al heel veel tekst.

Tip #2: Niet te veel tekst

Bedenk dat een opdrachtgever een VA zoekt omdat zij heel druk is, omdat zij meer tijd wil besteden aan andere zaken, omdat ze overloopt of omdat de frustraties hoog zitten. Ze heeft  een reden waarom zij op zoek is naar een VA. Veelal is het dat zij taken kwijt wil, overloopt of in ieder geval tijd tekort komt. Wanneer jij een heleboel tekst hebt, dan gaat ze dat hoogstwaarschijnlijk niet eens lezen. Het is belangrijk om je in te leven in wat jouw potentiële klant wil lezen. Vraag je af waar je klant naar op zoek is en waar jij mee kan helpen.

Tip #3: Leef je in de opdrachtgever in

Het is belangrijk om je ideale klant voor ogen te hebben. Je kunt hiervoor de Masterclass ‘Maak kennis met je ideale klant’ volgen. Zodat je helemaal kunt voorstellen wat de problematiek is, wat de verlangens en frustraties zijn van je klant. Daar heb jij een antwoord op, jij bent de oplossing voor je klant met jouw dienst. Daarmee ga je in je pitch, in je introductiemail op richten. Je vertelt de resultaten die jij realiseert voor je opdrachtgever. Geen gedoe meer met hotels, geen tijdsdruk meer om iets gerealiseerd te krijgen, elke week 4 posts op je social media kanaal. Dit is allemaal afhankelijk van wat jouw dienstverlening is, de echte resultaten die je klant met jou krijgt. Daar zijn ze naar op zoek.

Ze moeten het gevoel krijgen van “Ja, die snapt mij.” Een kort en krachtig verhaal is het eerste signaal en wanneer jij echt raakt, geeft dat hen een gevoel van: zorgeloos en goed geregeld, ik krijg een beter leven, alles wordt goed geregeld, ik krijg de energie die ik wil hebben. Dit zijn dingen waar een opdrachtgever naar op zoek is.

Dus, wat zijn de struggles van je opdrachtgever? Aan de hand daarvan geef je in resultaten aan wat jij kunt en wat de resultaten zijn wanneer ze met je gaan werken.

Bijvoorbeeld: Doe jij social media beheer. Veel opdrachtgevers doen dit omdat het moet, worden hier vaak zelf niet enthousiast van, maar de achterliggende gedachte is dat hieruit uiteindelijk sales moet komen, dat zij meer klanten krijgen, of meer traffic naar hun website of naar hun online programma. Geef dan aan wat de resultaten zijn van je acties, bijvoorbeeld zoveel meer conversies, zoveel meer call to actions etc.

Doe regelmatig een check op je ideale klant, zodat je heel goed weet waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. In de online academie van VAplaats staat de Masterclass ‘Maak kennis met je ideale klant’. Ik doe die zelf elke drie maanden. De wereld (en ook ikzelf 😉) verandert snel, maar ook het jaargetijde bepaalt wat mensen bezig houdt. Zo is september bijvoorbeeld het moment dat men terug komt van vakantie en alles anders wil aanpakken. In december en januari is men bezig met de plannen voor het nieuwe jaar.

Zelfvertrouwen

En waar ik nu nog niet bij stil heb gestaan is je zelfvertrouwen. Voel jij je wel eens onzeker?

Ieder mens voelt zich wel eens onzeker. We hebben allemaal een kritische stem in ons, die ons er wel eens van weerhoudt om in actie te komen of ervoor zorgt dat we ons onzeker gaan voelen. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen hier anders mee omgaan dan mannen. Zo blijken vrouwen vaak niet te solliciteren op een baan als er bij de functie dingen van hen verwacht worden die ze nog niet kunnen. Terwijl mannen denken dat ze dat gaandeweg wel kunnen leren.

We weten ondertussen al veel wat helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen.

Mariët van den Munckhof, van IK HEB ZELFVERTROUWEN.nl is hierin gespecialiseerd.

Omdat VAplaats.nl het jou gunt om je powerful te voelen, organiseren we samen met Mariët van den Munckhof de Masterclass ‘Powerful zelfvertrouwen in je werk’.

Tijdens deze Masterclass krijg je inzicht, ontdek je jouw eigen oplossingen en krijg je energie om daar meteen mee aan de slag te gaan. Natuurlijk met als doel dat jij je powerful voelt!

Mariēt neemt je mee in een aantal coachoefeningen. Daarnaast deelt ze haar kennis met je en krijg je de kans om vragen te stellen. Het zal een Masterclass zijn waarin je je op je gemak zult voelen en waarin gelachen wordt. 

Pak deze kans en geef jezelf zelfvertrouwen cadeau!

Liefs, Judith

Deel onze blog heel gemakkelijk ►

Judith Hendriks_vaplaats
Judith Hendriks

Judith is oprichter en eigenaar van VAplaats.nl. Dit is de plek voor Virtual Assistants (VA) en opdrachtgevers om elkaar snel én gemakkelijk te vinden. Zij gelooft in de passie van elke VA. Maar door bescheidenheid komt dit lang niet altijd naar buiten. Judith heeft nu een uniek en vernieuwend concept bedacht waar alle VA's van gaan stralen en opdrachtgevers helpende handen hebben hun doelen te bereiken. 

Ben jij een VA of zoek jij een VA? Registreer je dan nu gratis. 

Wij vinden het leuk als je een reactie achter laat. Heb je een vraag? Stel het gerust.

Laat een reactie achter